[WIE WAT BEWAART...DIE WEET WAT!] Het Pandertje van de heer Van der Leeuw | WeekbladWestvoorne.nl
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5227960&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=weekbladwestvoorne.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=323" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Logo weekbladwestvoorne.nl
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
WIE WAT BEWAART...DIE WEET WAT!

Het Pandertje van de heer Van der Leeuw

  •   51 keer gelezen   Actueel

Denkend aan het vliegveld van Oostvoorne … zie ik de Van Nellefabriek in Rotterdam, sinds 2014 Werelderfgoed. Drijvende kracht achter het vliegveld was namelijk Dick van der Leeuw (1894-1936), fervent vlieger en directeur van de Van Nellefabriek in Rotterdam. De fabriek werd in 1930 opgeleverd en het moderne ontwerp oogste alom lof.

In hetzelfde jaar werd het vliegveld in Oostvoorne geopend en kocht Van der Leeuw een nieuw toestel. De kranten waren lyrisch: "het is het aller modernste, meest luxueus uitgevoerd sportvliegtuig, dat tot dusver in Nederland werd gefabriceerd.
De heer Van der Leeuw heeft dit toestel besteld, ten einde zich iedere dag van zijn buitenverblijf onder Rockanje naar de nieuwe Van Nellefabriek te Rotterdam te kunnen begeven. Voor dit doeleinde heeft hij zowel op de fabriek onder Overschie als bij zijn buitenverblijf een particulier vliegveld laten inrichten, waarvoor hij verlof tot landing kreeg. De moeilijke reis, die anders 2 uur duurt, vergt nu ternauwernood 15 minuten.

Het door de Pander-fabriek voor de heer Van der Leeuw speciaal vervaardigde sporttoestel onderscheidt zich in verschillende opzichten van zijn voorgangers. Het is uitgerust met den nieuwste motor, een 120 PK Gipsey-Haviland, een hangende motor. Het Pandertje van de heer Van der Leeuw is de eerste Nederlandsche machine die met deze motor werd uitgerust. Nog nimmer is zulk een luxueus uitgerust toestel in Nederland afgeleverd. De zitplaatsen zijn op maat gemaakt en gestoffeerd met het fijnste marokijn. (…) Er zijn twee zitplaatsen, onderling verbonden door een telefoon. Men vindt achter deze zitplaatsen een bagageruimte voor koffers en golf-sticks."

Rockanje was destijds voor velen een geliefd golfgebied. In 1936 kwam Van der Leeuw om na een mislukte landing op vliegveld Waalhaven. Niet veel later werd het vliegveld van Oostvoorne gesloten.

Aart van der Houwen (aa.vander houwen@streekarchiefvp.nl)


<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5227960&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=weekbladwestvoorne.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=323" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer berichten
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=9768114&size=160x600&promo_sizes=120x600&cb=[CACHEBUSTER]&promo_alignment=center&referrer=weekbladwestvoorne.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=323" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5227962&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=weekbladwestvoorne.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=323" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>