Gedoogbeleid als oplossing voor lerarentekort | WeekbladWestvoorne.nl
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5227960&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=weekbladwestvoorne.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=323" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Logo weekbladwestvoorne.nl
Foto: Pixabay

Gedoogbeleid als oplossing voor lerarentekort

  •   32 keer gelezen   Actueel

Een online docent "voor" de klas; Arie Slob heeft hier zijn goedkeuring voor gegeven. Door het nijpend lerarentekort in onder andere het primair onderwijs mogen basisscholen creatieve oplossingen bedenken als er een leerkracht ziek is of een vacature niet kan worden opgevuld. Dit alles om te voorkomen dat leerlingen niet naar school kunnen gaan. Of dit nu een ouder voor de klas is, kortere lesdagen of een webcamdocent die de stof uitlegt; alles is toegestaan.

Daan Jansen, woordvoerder bij de Onderwijsinspectie, geeft aan dat scholen wel moeten kunnen uitleggen wat ze doen en waarom ze dat doen. De reacties van docenten op de maatregelen zijn negatief. "Als zelfs de minister geen ondergrens meer stelt aan de kwaliteit van onderwijs, kunnen we wel inpakken", aldus Thijs Roovers op sociale media. "Een zwarte dag voor het onderwijs", zegt een andere leraar als reactie hierop.

Door het geaccepteerde beleid kan er nagedacht worden over andere oplossingen, waaronder het inzetten van online leermiddelen. Op dit moment staan nog veel docenten hier kritisch tegenover. Zij zien het als noodoplossing, als pleister op de wond. Ondertussen werken verschillende partijen aan potentiële online oplossingen als aanvulling op lessen van de docent. Een voorbeeld is de digitale onderwijsassistent Mr. Chadd. Deze vorm van extra ondersteuning kan zowel de kwaliteit als de extra aandacht bieden die leerlingen nodig hebben, naast wat ze aangeboden krijgen van scholen, aldus Mariola Gremmen, onderzoeker en onderwijskundige bij het Nationaal Agentschap Erasmus + / CINOP.

De Boerhaaveschool te Groningen heeft afgelopen voorjaar met digitale assistentie geëxperimenteerd. Hun leerlingen mochten mee denken over hoe zij gemakkelijk online zouden kunnen leren. Het doel van de pilot was om de werkdruk voor docenten te verlagen en toch hulp aan iedere leerling op zijn/haar eigen niveau te bieden. Uitkomsten waren onder andere dat de leerlingen hulp op maat als prettig hebben ervaren en de docenten merkten op dat de effectieve leertijd hierdoor werd verhoogd.

Schoolbesturen reageren opgelucht dat er ruimte is om creatieve oplossingen te bedenken wanneer een leerkracht ziek is of een vacature niet kan worden opgevuld. "Er was bij ons nog onduidelijkheid over wat wel en niet mag, maar we zijn niet langer gehouden aan het onmogelijke", aldus Ewald van Vliet eergisteren in het Algemeen Dagblad. Of dit nu met online leermiddelen is of door het toepassen van andere oplossingen, zeker is dat het Nederlands onderwijs alles op alles zal moeten zetten om kwaliteitsverlies tegen te gaan.


<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5227960&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=weekbladwestvoorne.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=323" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer berichten
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=9768114&size=160x600&promo_sizes=120x600&cb=[CACHEBUSTER]&promo_alignment=center&referrer=weekbladwestvoorne.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=323" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5227962&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=weekbladwestvoorne.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=323" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>