Afbeelding
Koop Lokaal

Taxi Nijholt: Voor al uw taxi-, groeps- en rolstoelvervoer in de regio

Actueel 383 keer gelezen

Oostvoorne – In september dit jaar hoopt Taxi Nijholt het 60-jarig bestaan van het bedrijf te vieren. U kunt bij hen terecht voor alle soorten van taxi-, groeps- en rolstoelvervoer. Voor dit vervoer maken zij gebruik van Skoda Superb, VW transporters, en Mercedes Sprinter rolstoelwagens.

Als vaste klanten hebben zij veel bedrijven uit de Europoort en omgeving, waarvoor zij het personeelsvervoer verzorgen. Ook rijden zij voor de ziekenfondsen veel klanten van en naar de ziekenhuizen, zo nodig met een rolstoelwagen. Taxi Nijholt beschikt hiervoor ook over het TX keurmerk. Bedrijven die het TX-Keur hebben behaald, worden jaarlijks onafhankelijk getoetst. Daarnaast worden er continu tussentijdse kwaliteitscontroles gehouden. Voor gemeenten verzorgen zij kindervervoer naar speciaal onderwijs en mensen die naar een dagbesteding gaan, evenals het zogenaamde WMO vervoer in de regio Voorne Putten.

'Net als voor vele andere ondernemers, geldt helaas ook voor ons dat we de gevolgen van de coronacrisis heel erg goed merken', vertelt Petra Nijholt. 'Om een voorbeeld te geven, de busjes die van en naar de raffinaderijen rijden, daar zitten normaal gesproken zo'n vier tot zes mensen in. In verband met de afstandsregel van 1,5 meter kunnen er nu dus maar twee in een busje. Dus in plaats van dat we met één busje rijden, moeten we nu met drie busjes hetzelfde aantal mensen rijden. Dat betekent dus dat we daarop verliezen.'

Behalve op het personeelsvervoer, heeft de 1,5 meter regel echter ook een enorme impact op het ziekenvervoer. 'Er mag nu maar één patiënt vervoerd worden en de tarieven zijn zo ingericht dat je '2,5 persoon' in de taxi krijgt', legt Petra uit. Die tarieven zijn natuurlijk vreselijk uitgekleed, dat speelt echt al jaren. Bovendien duurt alles nu veel langer, want de auto moet ook steeds schoongemaakt worden als er iemand mee is vervoerd. Dus eigenlijk alles wat we nu rijden, kost gewoon geld in plaats van dat het wat oplevert.'

'Leerlingenvervoer is er op dit moment niet en van het WMO vervoer is nog maar zo'n 10 procent over. Alles bij elkaar maakt dus dat de helft van ons wagenpark stil staat en de helft van ons personeel thuis zit. Voor ons is dus van groot belang hoe lang de maatregelen nog blijven gelden. Er zijn nu wel wat regelingen waardoor er geld beschikbaar is voor het personeel, maar dat is niet voldoende. Ook zijn ze vanuit de brancheorganisatie KNV (Koninklijk Nederlands Vervoer) druk bezig met gemeenten en de ziektenkostenverzekeraars om toch 80 procent van de geschreven ritten te gaan vergoeden. Als dat gaat lukken, dan zou dat mooi zijn. Al kunnen we iedere maand maar quite spelen, dan zijn we al blij. Iedere maand er op bijleggen, houdt tenslotte geen enkel bedrijf vol, ook wij niet.'

Om het bedrijf voort te kunnen laten bestaan, wordt bij Taxi Nijholt nu ook gekeken naar andere opties. 'Bijna de helft van het wagenpark staat nu binnen en we zijn aan het kijken of we bijvoorbeeld tijdelijk de verzekeringen op kunnen zeggen. Dus waar kunnen we dingen stop zetten om zo kosten te besparen. Voor mij betekent het op dit moment ook dat ik erg weinig werk te doen heb. Ik ben alles bij elkaar nog maar zo'n twee uur per dag op de zaak. De rest werk ik vanuit huis. We rijden natuurlijk nog wel 24/7, alleen zijn er veel minder ritten en overal moet ook nog eens geld bij.'

'Als er niks gebeurt, hangt het er bij alle bedrijven van af, hoeveel reserves ze hebben om te kunnen overleven. Dit is niet iets wat alleen voor ons bedrijf op gaat. Bij heel veel restaurants zie je nu al gebeuren dat ze het niet meer redden, zelfs bij de grotere. Die hadden blijkbaar niet zo veel reserves en dan red je het dus niet zo lang. Wij zijn een bedrijf wat gelukkig al bijna 60 jaar bestaat en altijd goed heeft gedraaid dus we redden het nog wel even, Ik wanhoop dan ook nog niet, al zou het wel fijn zijn als we er enig inzicht in zouden hebben in hoe lang we nog in deze situatie zitten.'

Ondanks alles wat ze om zich heen ziet gebeuren, heeft Petra nog wel redelijk vertrouwen in de overheid. 'Dat heb ik alleen niet echt in de ziektekostenverzekeraars, maar daar is de KNV op dit moment gelukkig erg druk mee bezig. Ook heb ik wel vertrouwen in de gemeenten met het oog op de WMO en het leerlingenvervoer. Als daarbij alles rond is met de NOW regelingen, kunnen we het nog wel maanden vol houden. Al hoop ik natuurlijk wel dat er veel eerder een einde komt aan deze hele crisis. Niet alleen voor ons bedrijf, maar voor alle ondernemers die hierdoor getroffen worden.'


 

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant