Afbeelding

Behoud van zelfstandigheid dankzij een cliëntondersteuner

Algemeen 352 keer gelezen

Femke Veenstra is sinds 1 mei 2020, naast Irma de Vries, werkzaam als cliëntondersteuner bij het SBO (Service Bureau Ouderen). Irma de Vries is vooral aanspreekpunt voor de inwoners van Hellevoetsluis. Femke is dit voornamelijk voor de inwoners van Westvoorne.

'Voorheen ben ik op verschillende terreinen van de gezondheidszorg als verpleegkundige werkzaam geweest', vertelt Femke. 'De laatste jaren als casemanager dementie in deze regio. In 2015 zijn de gemeenten verantwoordelijk geworden voor de zorg van hun kwetsbare, oudere inwoners, zodat ze zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen. Actief blijven in de maatschappij en contact met anderen zijn hierbij steeds meer speerpunten geworden. Vanuit de overheid is toen ook de mogelijkheid gekomen om gebruik te maken van een onafhankelijke functionaris die hierbij kan helpen.'

'Vanuit de verantwoordelijkheid van de gemeente zoekt de WMO regelmatig contact met het SBO om cliënten te ondersteunen. De gemeenten hebben er daarom ook voor gekozen om die onafhankelijke belangenbehartiger, de cliëntondersteuner, gratis mogelijk te maken binnen het SBO. Een cliëntondersteuner kan helpen om de vraag duidelijk te maken aan de gemeente, of de organisatie van wie je begeleiding of ondersteuning wilt ontvangen.'

De cliëntondersteuner kijkt welke vorm van begeleiding of ondersteuning goed past en wie dit het beste kan leveren. De cliëntondersteuner helpt bij vragen als: Ik heb een hulpmiddel nodig, bij wie moet ik zijn? Het huishouden wordt te zwaar, waar kan ik hulp aanvragen? Ik voel me eenzaam en kom door een beperking de deur niet meer uit, wat moet ik doen? Het koken lukt niet meer, wat zijn er voor mogelijkheden? De cliëntondersteuner is er dan ook niet alleen voor de ouderen, maar ook voor hun mantelzorgers.'

'Na het verzoek om een cliëntondersteuner bij het SBO, volgt een afspraak. Vanwege de versoepeling van de coronamaatregelen kan de cliëntondersteuner per 1 juni volgens de RIVM richtlijnen de cliënten gelukkig weer thuis bezoeken. Dan wordt met elkaar bekeken waar ondersteuning bij nodig is.'

'Ik wil me in de toekomst graag inzetten om deze vorm van zorg meer bekendheid te geven, uit te breiden en mogelijk te maken en hoop dat de mensen in de toekomst het SBO en de cliëntondersteuner weten te vinden!'

Afbeelding
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant