Bianca Zuijderwijk van De Woonengel in Rockanje
Bianca Zuijderwijk van De Woonengel in Rockanje Wil van Balen

Winkelen op afspraak in de kledingwinkels voor groot en klein

Algemeen 850 keer gelezen

De Woonengel aan de Raadhuislaan in Rockanje bestaat al sinds november 2008. Eigenaresse is Bianca Zuijderwijk. De winkel begon met de verkoop van voornamelijk woonaccessoires, maar inmiddels heeft de afdeling met babykleding de overhand.

'Ook voor mij gold dat ik half december dicht moest vanwege corona', vertelt Bianca. 'Geen gunstig tijdstip zo vlak voor de kerst...heel de winkel in kerstsfeer en volop kerstspullen. Bovendien was ik nog niet zo lang weer open, want ik ook nog de pech dat ik half november zelf corona kreeg. Toen ben ik dus ook al dicht geweest voor bijna drie weken. Het gaat wel goed nu, al heb ik nog steeds mijn reuk niet helemaal terug.'

'De webshop gebruikte ik voorheen niet zo heel veel. Maar toen ik dicht moest, ben ik als een speer alles gaan fotograferen en heb dat er gelijk op gezet. Gelukkig is daar wel meer gebruik van gemaakt. Al haal je natuurlijk bij lange na niet wat je normaal gesproken in de winkel omzet.' Bianca mag nu in de winkel drie mensen tegelijk ontvangen. Uiteraard is dat wel op afspraak. 'Eigenlijk vind ik dat ik gewoon open zou moeten kunnen zonder die afspraken. Ik heb maar een kleine winkel, dus een deurbeleid voor maximaal drie mensen zou hier heel goed kunnen. Wat je nu mist, is het spontane winkelen. Dus langs lopen en even naar binnen wippen of denken 'ik ga even langs'. Bij mij weet je niet van te voren wat je gaat kopen. Ik hou dus ook geen tijdsblokken van maar tien minuten aan, dat zou echt veel te kort zijn. Wat mensen ook moeten weten, is dat als ze een afspraak maken, ze absoluut geen koopverplichting hebben. Om een afspraak te maken kunnen ze bellen, mailen, appen of een berichtje sturen via facebook of instagram. Bestellen via de webshop kan ook nog steeds. Ik stuur het dan op, maar afhalen kan ook nu de winkel weer open is.'

Bianca merkt wel dat het minder druk is door het verplicht maken van een afspraak. 'Mensen denken vaak 'het komt wel', dus wordt het uitgesteld. Ook worden er haast geen verjaardagen gevierd en op kraamvisite gaan gebeurt nu ook nauwelijks. Verder worden er ook geen babyshowers gehouden. Ik probeer nu wel bijvoorbeeld via facebook vaker berichten te plaatsen om zo te laten zien dat ik er nog ben. En weet je, na slechte tijden komen goede tijden toch? Ik probeer dan ook positief te blijven. Dus schouders eronder en gaan!'

Van de Ven Fashion

Van de Ven Fashion begon zo'n tien jaar geleden aan de Stationsweg in Oostvoorne. Eigenaars zijn René van de Ven, zijn vrouw en hun kinderen. De winkel verkoopt dames-, heren-, kinder- en babykleding en heeft ook een lingerieafdeling. Het team bestaat uit vier dames.

'Zo'n 75 jaar geleden is mijn moeder begonnen met een winkel in Hoogerheide', vertelt René. 'Toen mijn vrouw en ik van school kwamen, zijn wij een winkel begonnen in Zevenbergen. Van daaruit zijn later meer winkels geopend. Dat is uiteindelijk uitgegroeid tot 18 winkels en een webshop. De winkel in Oostvoorne is begonnen toen Hans Textiel failliet ging.'

Net als alle andere niet essentiële winkels, moest ook Van de Ven Fashion dicht per 15 december. Nu zijn ze weer open op afspraak. 'We werken met tijdsblokken in overleg met de klant. Dus willen ze even snel iets halen of moet er echt iets uitgezocht worden. Een afspraak betekent overigens niet dat men ook een koopplicht heeft, want dat is dus niet het geval. In principe mogen er ruim 15 mensen in de winkel, maar daar willen we onder blijven. Via de webshop, die in de coronaperiode ook groter en veel sterker is geworden, is wel meer verkocht, maar het maakt de sluiting van 18 winkels echt niet goed. Gelukkig konden we met de webshop ons personeel wel gedeeltelijk aan het werk houden. De kleding is ook gewoon naar de winkel gegaan, zoals altijd. Bestellingen via de webshop werden in de winkel bij elkaar gezocht en opgestuurd. Nu kan dat ook via click en collect. Voor een afspraak kan gebeld worden naar de winkel in Oostvoorne of men kan contact opnemen met het hoofdkantoor door het invullen van het contactformulier op de website of een app te sturen. Een mail sturen kan uiteraard ook.'

'Het is nu redelijk te doen, maar het moet echt niet te lang meer duren', besluit René. We hopen dan ook op betere tijden en zijn blij er nog te zijn. En de bedoeling is ook zeker wel, dat dit zo blijft!

Thera, Kitty en Linda van Van de Ven Fashion in Oostvoorne
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant