Wilbert Borgonjen is genomineerd als 'fietser van het jaar 2021’

Genomineerd voor ‘Fietser van het jaar’

Algemeen 465 keer gelezen

Westvoorne - Naast de gezinsfietsen staan in de schuur van Westvoornes wethouder Wilbert Borgonjen twee racefietsen (een oude en een nieuwe), twee mountainbikes (één voor de Strandrace Rockanje) en een gewone Gazelle.

Vóór corona sprong hij vijf keer per week op de Gazelle: naar en voor z’n werk. Daarnaast doordeweeks en op zondagochtend op de racefiets voor toertochten tot 100 kilometer. Borgonjen is CDA-wethouder voor het sociaal domein in Westvoorne, inclusief volksgezondheid. Met Brielle en Hellevoetsluis tekent de gemeente binnenkort een preventieakkoord tegen roken, alcohol en overgewicht. 'Bewegen hoort daar ook bij, liefst ingeweven in het dagelijks leven.' Borgonjen is genomineerd als ‘fietser van het jaar 2021’ door collega-wethouder Henk de Graad van verkeer en vervoer.

Van z’n woonplaats Zwartewaal is het 45 minuten fietsen naar het gemeentehuis in Rockanje. Er zijn twee routes. 'Via Vierpolders en de Peltsersdijk is het 14 kilometer. Als ik nog een boodschap moet doen, of bij tegenwind, rij ik via Brielle, Tinte en de Lodderlandsedijk. Die route is meer beschut door boerderijen, maar 300 meter langer. Met de auto doe je er 20 tot 25 minuten over, dus op de fiets is het maar 20 minuten extra.' Op zondagochtend maakt hij graag een stevige toertocht. 'Mijn vrouw fietst in de zomer mee tot Ouddorp. Daar gaat zij zwemmen. Ik rij door naar Burgh Haamstede. En op de terugweg drinken we dan samen een kopje koffie.'

Inclusief fietsvakanties is Borgonjen goed voor ruim 12.000 fietskilometer per jaar. 'Afgelopen zomer hebben we in Noord-Nederland gefietst en zijn we elke dag op bezoek gegaan bij vrienden en kennissen. Geïnspireerd op het tv-programma ‘Reizen Waes’ gaan we deze zomer fietsen in Vlaanderen, met een tentje achterop. Ik vind het heerlijk om buiten en in beweging te zijn. Op de fiets voel je je vrij. De mooiste plekken zijn langs de duinen, het Oostvoornse Meer en de Brouwersdam. Als het regent, pak ik mijn Gazelle. Anders sta je een half uur te poetsen aan je racefiets. Op het werk hangen droge kleren. We moeten niet overdrijven: het regent maar een handvol keer per jaar flink. ’s Avonds door weer en wind voel je jezelf soms de eenzame fietser: had ik niet beter de auto kunnen pakken? Als je half verzopen een vergadering binnenstapt, voel je je soms wat opgelaten: sta je je daar om te kleden in een toilet.'

De ‘fietswethouder' heeft een lichte carbon Lapierre racefiets: 'daar rijdt de Franse wielerploeg Groupama-FDJ ook mee in de Tour.' Eén keer viel hij. 'Eigen schuld. Bij Rockanje was het glad en lag ik opeens: tand eruit. Bedrijfsongevalletje.' Met het thuiswerken probeert hij 's ochtend een paar keer per week vóór half tien een van z'n vaste rondjes van 45 kilometer af te werken. Vandaag was dat het rondje: Heenvliet - Geervliet - Spijkenisserbrug - Beerenplaat - Daan Monsterpad - Voorweg - Zwartewaal. Anderhalf uur knallen, douchen en monter aan het werk.