De geschetste plannen in Randstad en Delta.
De geschetste plannen in Randstad en Delta. Tekening: Randstad en Delta

Bereikbaar Voorne-Putten: vroeger, tegenwoordig en toekomst

Algemeen 631 keer gelezen

De bereikbaarheid van Voorne-Putten en met name Nissewaard staat onder druk. De aanleg van de Blankenburgverbinding moet de druk op de A15 rond de Botlekbrug verminderen. Gaat die verbinding daadwerkelijk zorgen voor een afname van de verkeersdruk of is daar meer voor nodig, zoals een extra oeververbinding waarvoor vooral in Nissewaard sterk gelobbyd wordt? En wat zijn de effecten van de Blankenburg-verbinding op de andere gemeenten op Voorne-Putten, op de economie, de woningbouw, de recreatie en het milieu?

In de serie Bereikbaar Voorne-Putten, die tot stand komt met behulp van een subsidie van de Provincie Zuid-Holland, proberen we een antwoord te geven op bovenstaande vragen. Wilt u meepraten over dit onderwerp, neem dan contact op met de redactie via redactie@grootnissewaard.nl

Plannen
We zijn inmiddels aangeland in 2021. Over drie jaar rijdt het verkeer vanuit Maassluis via de Maasdeltatunnel naar Rozenburg en verder Voorne-Putten op. De Maasdeltatunnel, in de volksmond nog vaak de Blankenburgtunnel genoemd stond in 1957/1963 al in de plannen opgenomen. Wat stond er nog meer in Randstad en Delta en Streekplan 1963 genoemd als oplossingen voor het verbeteren van de bereikbaarheid? Welke plannen zijn uitgevoerd en welke zijn ergens in een la geschoven, of zelfs in de prullenbak verdwenen?

Beneluxweg
In Randstad en Delta wordt gesproken over twee wegen in zuidelijke richting. De eerste, de Zoomse of Beneluxweg, loopt van Vlaardingen langs de oostzijde van Hoogvliet, over de oostelijke punt van Putten door de Hoeksche Waard met een brug naar de oostpunt van Tiengemeten. Vandaar moet de weg met een dam over de slikken van het Hellegat langs Ooltgensplaat over de dam in het Volkerak langs Steenbergen naar Bergen op Zoom lopen. De verbinding tussen Rotterdam en Brabant is er wel, maar niet zoals de Deltacommissie en de opstellers van het Nationale Plan voor ogen hadden. De A4 sluit na de tunnel bij Vlaardingen (Beneluxtunnel) aan op de A15, waarna ter hoogte van Barendrecht de A29 het verkeer richting Steenbergen en uiteindelijk België voert.

Tunnels
De tweede weg is een combinatie van de weg die evenwijdig aan de Waterweg loopt (Vondelingenweg/Groene Kruisweg en verlengde) met de haaks daarop lopende weg langs de kust, die via een tunnel onder de Waterweg de verbinding tot stand brengt met de weg over de drie afsluitdammen, de Dammenweg. De Dammenweg is tot stand gekomen, maar de N57 sluit via de Brielse Brug en de Harmsenbrug aan op de A15. De Brielse tunnel onder het Voornse kanaal is nooit aangelegd. Ook de Keringtunnel heeft het niet gehaald. De aanleg van deze tunnel is echter wel onderzocht, in de vorm van de Oranjetunnel.

Tussenweg
Om een goede bereikbaarheid te realiseren werd in 1957 al gesproken over de Tussenweg, die aan moest sluiten op de tunnel tussen Maassluis en Blankenburg. Dat tracé liep tussen Heenvliet en Geervliet door en volgde de Bernisse tot Zuidland, waar de weg afboog richting Middelharnis. Deze weg is nooit aangelegd, evenals de in het tracé ingetekende Geervliettunnel. Ook is er geen verbinding gekomen tussen de ingetekende Tussenweg en de Zoomseweg ter hoogte van Hekelingen. Evenmin is de Hoornse brug over het Haringvliet aangelegd, die de verbinding moest vormen tussen Hellevoetsluis en Middelharnis. 

Spoorverbinding
Vanaf de Maasvlakte loopt er een spoorlijn over de Botlekbrug, maar deze is enkel voor goederenvervoer bestemd. Het voorstel om ook personenvervoer mogelijk te maken, is nooit uitgewerkt. En de kans dat dat nog gebeurt, is klein.

A4 Zuid
Een andere weg die steeds weer naar boven komt in de plannen is de A4 Zuid. Jawel, daar is ie weer. In bijna ieder verkeerskundig onderzoek komt de weg wel naar voren. Iedereen is het erover eens dat dit stuk weg een goede toevoeging zou zijn aan het bestaande wegennet.

In 2014 zette het college van Spijkenisse zich actief in om de bereikbaarheid van de regio onder de aandacht van Den Haag te brengen. Zeker omdat toen ook de de A4 Noord/Midden Delfland aangelegd werd. Ook het stuk tussen Steenbergen en Roosendaal ging open voor het verkeer. Reden voor de commissaris van de Koning om de ontbrekende schakel op de agenda van de Vlaams Nederlandse Delta te zetten.

Rijk en regio Rotterdam vinden echter dat eerst de verkeersdrukte tussen de knooppunten Kethelplein en Beneluxplein opgelost moet worden, voor er verder nagedacht worden over de aanleg van de A4 Zuid. Er is ook geen geld gereserveerd, maar desondanks blijven velen hopen dat de weg er ooit nog komt.

Streekplan 1963 - de plannen op Voorne.
Streekplan 1963 - de plannen rondom Spijkenisse en de Hoeksche Waard.
De A4 Zuid staat nog steeds op de wachtlijst.
Uit de oude doos: de VVD zet de schep in de grond voor de A4 Zuid.
Rondom Rozenburg wordt hard gewerkt aan de Blankenburgverbinding.
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Het laatste nieuws

Uit de krant