Screenshot uit livestream.
Screenshot uit livestream.

Bereikbaar Voorne-Putten: vroeger, tegenwoordig en toekomst

Algemeen 156 keer gelezen

De bereikbaarheid van Voorne-Putten en met name Nissewaard staat onder druk. De aanleg van de Blankenburgverbinding moet de druk op de A15 rond de Botlekbrug verminderen. Gaat die verbinding daadwerkelijk zorgen voor een afname van de verkeersdruk of is daar meer voor nodig, zoals een extra oeververbinding waarvoor vooral in Nissewaard sterk gelobbyd wordt? En wat zijn de effecten van de Blankenburgverbinding op de andere gemeenten op Voorne-Putten, op de economie, de woningbouw, de recreatie en het milieu?

In de serie Bereikbaar Voorne-Putten, die tot stand komt met behulp van een subsidie van de Provincie Zuid-Holland, proberen we een antwoord te geven op bovenstaande vragen. Wilt u meepraten over dit onderwerp, neem dan contact op met de redactie via redactie@grootnissewaard.nl

Suurhoffbrug
Begin 1960 werd er een verbinding gemaakt van Europoort met de Nieuwe Waterweg. Ook werd het Ertskanaal op de Nieuwe Waterweg aangesloten. Dat kanaal vormt een verbinding tussen de binnenhaven en het Brielse Meer. Door de aanleg van het kanaal werd wel de wegverbinding langs de zuidelijke zijde van Rozenburg afgesneden. Dat kon tijdelijk opgevangen worden met een pont, maar om de industrie in het gebied te kunnen vestigen, moest er wel een weg- en spoorverbinding komen.

Rotterdam liet een plan uitwerken voor een hooggelegen vaste brug over het kanaal, waarover een hoofdverkeersweg en een spoorbaan aangelegd konden worden. De brug is vernoemd naar de in 1967 overleden J.G. Suurhoff, minister van verkeer en waterstaat in het kabinet Cals. Het Rotterdamse gemeentebestuur wilde de brug graag naar hem vernoemen en heeft dat verzoek neergelegd bij het college van Rozenburg, omdat de brug op Rozenburgs grondgebied werd gebouwd. Daar hadden de Rozenburgers geen bezwaar tegen, al is in een krant uit die tijd wel te lezen dat een van de raadsleden de opmerking maakte dat hij wel genoegen moest nemen met de naam, omdat deze voorgesteld was door Rotterdam.

Veel bruggen en tunnels zijn inmiddels aan het einde van hun levensduur en derhalve is renovatie nodig. Dat geldt ook voor de Suurhoffbrug. 

Renovatie oude Suurhoffbrug
De Suurhoffbrug is ooit relatief licht ontworpen, voor enkele vrachtwagens per dag. Omdat er in de loop der tijd veel meer en zwaarder vrachtverkeer is gaan rijden, is er sprake van vermoeiingsschade. Over een aantal jaren komt er daarom een nieuwe verbinding. Totdat het zo ver is, zorgt Rijkswaterstaat dat de huidige verbinding veilig te gebruiken blijft door de oude brug te renoveren en de lasten van het verkeer te verdelen met een tijdelijke brug naast de oude brug.

Lijm en bouten: werken in geconditioneerde tent
Bij de renovatie die dit jaar plaatsvond, zijn over de hele lengte van de brug stukken dekplaat gerepareerd en vervangen. Het deel waar de klep van de brug vroeger open en dicht kon, is in augustus als eerste brug in Nederland versterkt met nieuwe dekplaten die werden bevestigd met lijm en bouten. Om te zorgen dat de brugconstructie zo min mogelijk trilde en de condities optimaal waren voor de hechting en uitharding van de lijm, werd de A15 richting de Maasvlakte een heel weekend afgesloten voor het verkeer.  

Tijdelijke brug
Op vrijdag 14 mei en zaterdag 15 mei plaatste Rijkswaterstaat de tijdelijke Suurhoffbrug in de A15, naast de oude Suurhoffbrug.  Het gaat om een boogbrug van zo’n 200 m lengte, waarover het verkeer richting Rotterdam rijdt. De plaatsing van de brug was door middel van een livestream te volgen, net als het transport vanuit Rotterdam naar de tijdelijke plek.

Nieuwe oeververbinding omstreeks 2030
Voormalig minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat heeft ervoor gekozen de wegverkeersbrug in zijn geheel te vervangen. Die nieuwe brug zal rond 2030 in gebruik worden genomen.  De intentie is om de tijdelijke brug te hergebruiken voor de vervanging.                    

Weekendafsluiting
Vanaf vrijdagavond 24 september tot maandagochtend 27 september a.s. is de snelweg A15 bij Rozenburg afgesloten voor verkeer in beide richtingen.Rijkswaterstaat combineert onderhoudswerkzaamheden met voorbereidende werkzaamheden voor de toekomstige verbindingsbogen van de snelweg A24 Blankenburgverbinding. In hetzelfde weekend is de A15 Suurhoffbrug afgesloten voor verkeer richting Maasvlakte/Oostvoorne. Rijkswaterstaat voert dan de laatste grootschalige renovatiewerkzaamheden uit, waarbij de rijbaan richting Maasvlakte/Oostvoorne de definitieve deklaag krijgt. De nieuwe brug richting Rotterdam blijft tijdens dit weekend in gebruik.                          

De tijdelijke brug moest wachten voor de Hartelbrug.
Verkeer richting Maasvlakte rijdt over de oude Suurhoffbrug en verkeer richting Rotterdam over de nieuwe Suurhoffbrug.
Plaatsing van de tijdelijke brug.
De tijdelijke brug wordt op zijn plaats gevaren. .
De Suurhoffbrug is aan vervanging toe.
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant