Afbeelding

Milieu Centraal gaat vrouwen uit Zuid-Holland helpen om bewust minder kleding te kopen

Algemeen 729 keer gelezen

Nederlanders kopen gemiddeld zo’n 50 nieuwe kledingstukken per jaar. Sinds de ‘Fast Fashion-industrie’ goedkope kleding van slechte kwaliteit produceert, is kleding steeds meer een wegwerpproduct geworden. Intussen wordt er zelfs al gesproken van ‘Ultra-Fast Fashion’ omdat er door sommige merken zelfs nog vaker dan tweemaal per maand nieuwe collecties worden uitgebracht. Hierdoor blijft de verleiding om nieuwe kleding te kopen in stand gehouden.

Milieu Centraal ziet dan ook dat een grote groep vrouwen in een spagaat staat: wel bewust van de negatieve impact die de kledingindustrie heeft op natuur, mens en dier – en intussen toch best wat nieuwe kleding koopt. Dit wordt dan ook in het onderzoek bevestigd: de meerderheid van de kledingkopers (60%) vindt het positief als ánderen minder kleding gaan kopen, maar (slechts) 15% is intrinsiek gemotiveerd om zélf minder kleding te gaan kopen. 

Anna Beth Smeltekop, expert van Milieu Centraal, vertelt:“Je wordt constant en overal verleid om meer en nieuwe kleding te kopen en mensen zijn dan ook gaan denken dat het normaal is om er steeds weer geld aan uit te geven. Dit terwijl kleding juist een mooie vorm van zelfexpressie is wanneer je zorgvuldige keuzes maakt: je laat ermee zien wie je bent en waar je voor staat. Door zorgvuldig je garderobe samen te stellen en bewust minder kleding te kopen, in plaats van steeds de trends op te volgen, kunnen we samen de impact van de kledingindustrie op het milieu verminderen, want dat is wat ons betreft hard nodig. We hopen met de training veel vrouwen handvatten te bieden en ze over de streep te trekken om daadwerkelijk minder kleding te kopen.”

Dopamine door kledingaankoop

Judith Roumen, gedragsonderzoeker bij Milieu Centraal, vult aan: “Als we nieuwe spullen kopen, waaronder kleding, komt er in onze hersenen dopamine vrij dat ons een geluksgevoel geeft. Echter is dit gevoel steeds van korte duur, maar de verleiding om kleding te kopen blijft bestaan, waardoor er een herhaaldelijke koopdrang ontstaat. Deze drang wordt daarnaast enorm gestimuleerd door reclames in de winkels en online, uitverkoop, nieuwe mode en ook influencers die samenwerkingen aangaan met kledingmerken. Er ontstaat als het ware een norm: koop veel, koop vaak, want dit is normaal. Dit terwijl er meer dan genoeg textiel op de wereld is om 20 jaar mee vooruit te kunnen. Kleding kopen levert dan op korte termijn een goed gevoel op, maar op langer termijn vaak ook wel wat schuldgevoel.

Het is tijd dat het normaal wordt om juist wat minder te kopen. Uit de psychologie weten we namelijk dat die onbewuste waargenomen norm één van de belangrijkste bepalers is van je koopgedrag. Ik hoop dat we met deze campagne en de workshops meer vrouwen uitdagen om echt bewust veel minder te kopen door een eigen stijl te creëren. En uiteindelijk mag het wat ons betreft de nieuwe norm zijn: volg je stijl, niet de mode.”

Online training voor bewust minder kleding kopen

De online training ‘Mijn Stijl iD’ is tot stand gekomen in samenwerking met Psychologie Magazine en Hogeschool van Amsterdam, lectoraat Psychologie van een Duurzame stad. In zes stappen leren modepsycholoog Anke Vermeer, kledingstylist Mirjam Hamming en gedragswetenschapper Judith Roumen de deelnemers om een eigen, duurzame kledingstijl te ontwikkelen en overwogen keuzes te maken. Er worden concrete handvatten gegeven hoe vrouwen zélf bewust minder kleding kunnen kopen door trouw te blijven aan wie ze zijn en waar ze voor staan. Daarnaast wordt geleerd wat kopen met het brein doet en hoe om te gaan met verleiding. Middels inspiratievideo’s, een kledingkastworkshop, een workshop matchen en mixen, te kijken naar de eigen identiteit die men wil uitdragen en zelfreflectie als het gaat om het koopgedrag, worden de deelnemers bewustgemaakt om zo minder kleding te kopen. De training is gratis te volgen via www.mijnstijlid.nl.

image
image

Over Milieu Centraal

Milieu Centraal is het kenniscentrum voor duurzaam leven, en geeft praktische tips. Een externe wetenschappelijke adviesraad is onderdeel van de kwaliteitsborging. Milieu Centraal werkt samen met maatschappelijke organisaties, bedrijven, overheid en media.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant