Afbeelding

Afscheid met gouden rand karter Giel Bronder op WK in Brazilië

Actueel 480 keer gelezen

Rockanje – Net voor de feestdagen was hij weer terug uit Brazilië, kartcoureur Giel Bronder uit Rockanje. Terug van een wereldkampioenschap waarop hij de beste Nederlandse prestatie sinds jaren neerzette.

In een deelnemersveld van 74 topcoureurs, afkomstig uit 52 verschillende landen, reed Giel Bronder zich in het Braziliaanse Conde, iets boven Rio de Janeiro gelegen, naar de finale. Iets wat geen Nederlander op het WK Kart Rotax meer was gelukt sinds 2012! In die ultieme laatste race voor de nog 36 overgebleven coureurs startte Bronder als 33ste om zich nog naar een 22ste plaats te rijden...

Hoogtepunt
Het hoogtepunt in de kartloopbaan van Bronder was echter tevens het afscheid van de kartsport voor de sinds enkele jaren in Oostvoorne woonachtige Rockanjenaar. Na bijna 20 jaar zet de 28-jarige Bronder een punt achter activiteiten op de (inter)nationale racecircuits. 'Het is niet meer te combineren met mijn werk,' verklaart Bronder. 'Toen ik nog studeerde, kon ik mijn tijd indelen zoals mij dat uitkwam. Maar met een baan, stelt de werkgever de prioriteiten. Ik werk sinds tweeënhalf jaar als improvement coördinator bij Alu Chemie. Dat is het bedrijf, waar ik tijdens mijn opleiding ook stage liep. Die tweeënhalf jaar hebben me geleerd dat karten op het niveau dat ik gewend ben en full-time werken niet echt samengaan. Ik wist dus dat dit seizoen in de Rotax DD2-klasse mijn laatste zou zijn. Dat ik dat seizoen afsloot met de Nederlandse titel, gaf me een beetje een dubbel gevoel. Aan de ene kant trots, dat ik voor de tweede keer in mijn loopbaan de beste van Nederland ben, maar aan de andere kant spijt dat ook het einde van mijn kartloopbaan daar is.'

Gedrevenheid
Door de gedrevenheid waarmee Bronder, van jongs af aan door dik en dun gesteund door zijn ouders, Wim en Kitty, zijn sport bedreef, was er ook geen spoortje twijfel of hij deel zou nemen aan het WK in Brazilië. 'Je racet voor de titel,' aldus Giel. 'Als je die dan pakt, ga je natuurlijk ook voor het hoogste, als je daardoor deel mag nemen aan de wereldkampioenschappen, ook al weet je, dat dat je laatste race wordt.'

Conde
Dus meldde 'team Bronder' zich eind november in Conde, het meest oostelijk gelegen deel van Brazilië, waar het hartje zomer is en er een tijdverschil is van vier uur met Nederland. 'De Kartbond is niet zo kapitaalkrachtig,' vertelt Giel Bronder. 'Meer dan de startbewijzen voor de elf coureurs van de Nederlandse ploeg die aan de wereldkampioenschappen deelnam, hadden ze niet te bieden. De reis- en verblijfkosten waren voor de eigen rekening van de coureurs. Maar in de kartsport weet je niet beter. Racen is kostbaar en alleen de allergrootsten worden dik betaald. In de Rotax-klasse zijn vijf categorieën. De DD2-klasse, waarin ik dit seizoen kampioen werd, is qua niveau en snelheid de hoogste klasse. Eigenlijk zijn alleen de karts in de hoogste IAM-klasse nog sneller. Dus ik ben, zeg maar, kampioen in de op één na hoogste kartcategorie die er is. Bij karten komt het echt aan op wat de coureur kan, ziet en durft tijdens de race. In de andere autosportcategorieën, en dat geldt tot en met de Formule 1 toe, kan er veel meer worden gedaan met de motoren dan bij de karts. Daar zijn de motoren vergrendeld en komt het dus uitsluitend aan op de coureur om het verschil te maken. Niet voor niets wordt de kartsport als de kraamkamer voor de topautocoureurs gezien.'

Finale
In de schiftingsmanches op het WK reed Giel Bronder in Brazilië zo sterk dat hij zich plaatste voor de finale. De concurrentie in de 18 finaleronden was sterker dan hij ooit in zijn loopbaan had meegemaakt. 'Achttien rondjes van elk iets meer dan één minuut,' blikt Bronder terug. 'Zo'n finale duurt bij elkaar zo'n twintig minuten, maar je bent volledig uitgeput als je finisht. Zowel lichamelijk als geestelijk. Het gaat zo hard en je weet dat elk foutje dodelijk is voor het resultaat. Als je je dan bij de beste 22 coureurs van de wereld rijdt, kan je trots in de spiegel kijken!'

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant