Afbeelding
Dagboeknotities

Gratis verkrijgbaar

Algemeen 107 keer gelezen

Er was een spotje op de radio van de Rijksoverheid om de vaccinatiebereidheid te verhogen. We moeten ons allemaal laten inenten met het vaccin omdat we op die manier van de maatregelen afkomen. Zo krijgen we onze vrijheid terug. Aldus de aansporing van de Rijksoverheid.

Wat zullen we nou krijgen? Weer zo’n betuttelende boodschap op dat kinderachtige toontje? Als je nou dit doet, dan krijg je dát. Dit zijn toch niet de juiste argumenten? Ik wil me laten vaccineren zodat ik niet ziek word. En mijn familie, vrienden, kennissen en collega’s ook niet. Daarin zal ik toch niet de enige zijn? En dat we dan van al die beperkende maatregelen af zijn, is dan natuurlijk mooi meegenomen.

Er zullen toch wel sociaal psychologen en communicatiedeskundigen geraadpleegd zijn voor de opzet van dit spotje? Hebben die wellicht vastgesteld dat dáár de pijn zin bij de meeste Nederlanders: bij de weerzin tegen de maatregelen, niet bij de angst voor (en ervaring mét) ziekte- en sterfgevallen? Het is interessant om je af te vragen waar het omslagpunt ligt. Hoeveel doden moeten er vallen, hoeveel mensen moeten er blijvend schade ondervinden van die rotziekte, voordat iedereen alles op alles zet om er vanaf te komen?

Maar goed, het is makkelijk om alles af te kraken wat de overheid tot nu toe geprobeerd heeft om de crisis aan te pakken. Iedereen doet vast z’n best, maar het is wel duidelijk geworden dat er geen genieën aan de knoppen zitten. Daar mag je van minister De Jonge niet teveel van zeggen, hij vindt ons een ‘mopperig volkje’. In andere landen gaat het immers niet veel beter dan hier. En achteraf is het niet moeilijk om aan te wijzen wat er fout ging.

Daarin heeft hij gelijk en met theoretische kwesties komen we nu niet verder. Daarom op deze plek een positieve bijdrage. Wat te doen? We moeten nu zo praktisch mogelijk zijn en kijken naar de gegeven situatie. Het is van groot belang dat de komende tijd zoveel mogelijk mensen zich laten vaccineren. Mannen en vrouwen, arm en rijk, oud en jong, van hoog- tot laagopgeleid, stedelingen en plattelanders, vooruitstrevenden en conservatieven, angsthazen en overmoedigen, voorzichtige types en wildebrassen. Dat zijn nogal uiteenlopende doelgroepen. Maar ze hebben één ding gemeen: het zijn allemaal Nederlanders.

En waar lopen Nederlanders warm voor? Waar komen ze voor uit hun bed, wat zet ze in beweging, waarvoor zetten ze eventuele bezwaren opzij? Precies: voor voordeeltjes en koopjes. Daar zijn Nederlanders gek op. Nog aantrekkelijker: alles waar ‘gratis’ voor staat.

Dus beste Rijksoverheid, verander snel dat truttige spotje. De leus moet worden: Nieuw! Binnenkort op de markt: vaccin tegen Covid-19. Nú gratis verkrijgbaar. Wees er snel bij, op is op.

Gratis is het toverwoord op Marktplaats. Daar moet de boodschap dus ook geplaatst worden: Nieuw Vaccin! Ontwikkeld door topwetenschappers. Nu ook in Nederland. Goedgekeurd door EMA. Kosteloos verkrijgbaar, geen arbeids- of administratiekosten. Mis het niet. Velen gingen u voor. Gratis, gratis, gratis.

Uit de krant

Uit de krant