Afbeelding
DAGBOEKNOTITIES

Beeldenstorm

Actueel 143 keer gelezen

In Brielle is weer een beeldenstorm opgestoken. Niet met bijlen en hakmessen, zoals in de zestiende eeuw, maar op moderne wijze, dus met woorden als wapens en de (sociale) media als strijdterrein. Oorzaak van het conflict zijn de roze beelden die deze zomer bij het Ravelijn werden geplaatst en die een eerbetoon zouden moeten zijn aan dijkwerkers die bij de strijd tegen het water om het leven kwamen.

Wat begon als een 'interessante en levendige discussie' dreigt uit te lopen op onaangenaam gekissebis. Ook de politiek liet zich niet onbetuigd. Daar werd bijvoorbeeld weer de aloude vraag gesteld wat mooi en wat lelijk is. Kennelijk is er geen commissie die criteria heeft om te beoordelen wat er in de buitenruimte geplaatst mag worden qua kunstuitingen? Of die commissie is er wel maar werd gepasseerd? Hoe dan ook, de volgende vraag die werd opgeworpen was of er wel een vergunning is aangevraagd voor plaatsing van de roze hoofden. Was er dan ook niemand in de ambtelijke organisatie betrokken bij dit eilandproject? Afijn, de aanvraag voor de vergunning loopt inmiddels.

Ondertussen is de initiatiefneemster van het project onaangenaam getroffen door de hele heisa en vooral door de bitse toon waarop de discussie wordt gevoerd. Volgens haar gaat het er voornamelijk om met welke intentie de beelden zijn geplaatst en die is goed. Dat criterium hoor je overigens zelden noemen in de kunstwereld, maar het kan zomaar een nieuw uitgangspunt worden.

Kunstwerken kunnen heftige reacties oproepen, vooral in de openbare ruimte, waar iedereen er wat van mag vinden. In de praktijk blijkt dat aanvankelijke afkeuring van buurtbewoners op de lange duur niet per se ongunstig hoeft uit te pakken. Zo zorgde het beeld van Kabouter Buttplug in Rotterdam in 2005 voor afkeer, walging en protestacties in de wijk. De kunstenaar reageerde laconiek: misschien moeten de Rotterdammers nog even aan hem wennen. En zo was het. De kabouter verhuisde van zijn oorspronkelijke standplaats naar het Eendrachtsplein en is daar een megatrekker van toeristen. Talloze Aziaten maakten een selfie bij de vrolijke baardman.

Die aantrekkingskracht op toeristen bleef niet onopgemerkt bij andere stadsbesturen. Oslo wilde ook wel zo'n mannetje om het bezoekersaantal op te krikken. Deze zomer kwam het ervan: in de Noorse hoofdstad staat nu een andere versie van ons Rotterdamse exemplaar in volle glorie te pronken. Wie had dat gedacht toen iedereen hem nog voor een vunzig, vies kereltje uitmaakte?

Laten we in Brielle dezelfde weg bewandelen. Eerste actiepunt: verzin een aansprekende bijnaam. Schrijf een prijsvraag uit, maak lawaai! Tweede actiepunt: alle gemeenteraadsleden, wat zeg ik, alle ambtenaren maken een selfie bij zo'n kop en gaan los op facebook, twitter en instagram. Vergeet vooral je buitenlandse relaties niet. Ook al vind je er zelf niets aan, doe het voor de goede zaak. Heus, op den duur levert het alleen maar voordeel op. Mochten de koppen ooit weer verdwijnen, dan zal iedereen klagen. Wat een saaie, kale boel daar op het Ravelijn!

Uit de krant