Afbeelding
Koop Lokaal

Dag rijplaten, hallo Jumbo Brielle!

Algemeen 811 keer gelezen

Het zal slechts weinigen ontgaan zijn. Jumbo Brielle heeft een enorme verbouwing achter de rug en is hiermee weer helemaal klaar voor de toekomst. En om het compleet te maken, is ook de Thoelaverweg waar de supermarkt aan gevestigd is, echt helemaal op de schop gegaan.  

‘Met de verbouwing is echt alles gestript’, vertelt eigenaar Hans de Vette. ‘Dat moest ook wel, want we hadden nog koelingen die er al vanaf de opening in stonden. Deze moesten allemaal vervangen worden door CO2 installaties, dus milieuvriendelijk. En als je dan toch aan de slag gaat, kun je net zo goed alles doen. Eigenlijk kwam het ook wel goed uit, want de laatste grote verbouwing dateerde ook al weer van 2012. Tussendoor zijn er wel wat kleinere aanpassingen gedaan. Maar dat alles echt kaal was, is al weer 9 jaar geleden en een gemiddelde supermarkt gaat zo’n 7,8 of hooguit 9 jaar mee. Van de vloer tot en met het plafond, alles is nu gedaan. Zeg maar dat we hiermee dus de komende 10 jaar weer vooruit kunnen. En zoals de winkel er nu bij ligt, is hij zoals ik zelf ben. Ik ben namelijk erg Bourgondisch ingesteld en dat straalt de winkel nu ook uit, buiten dat we de goedkoopste zijn, zijn we nu ook het meest compleet. Het is één groot food-gebeuren en het assortiment is ook echt heel erg uitgebreid. Alles daarin is ook afgestemd op het koopgedrag van de klanten hier. Dat is allemaal met computers berekend. Die kijken wat voor marktgebied wij hebben, wat voor soort klanten er bij ons komen en wat in de afgelopen jaren goed is verkocht en wat juist niet.’

Een stukje historie
Inmiddels is het alweer 18 jaar geleden dat de Jumbo in Brielle werd geopend. Om precies te zijn; de opening was op 13 oktober 2003. ‘Het concept van het ondergronds winkelen is nog steeds uniek, want je vindt het nergens anders in Nederland’, aldus Hans. ‘Ik denk zelfs in heel Europa niet. Het concept is ook eigenlijk haast onbetaalbaar. Maar wij hebben gewoon het geluk gehad dat het vanaf het begin heel goed loopt en het dus nog steeds op te brengen is. Voordat ik met de Jumbo van start ging, hadden we een supermarkt aan de Turfkade. Die heette toen nog de ‘Edah’. Daarvoor zaten we in de Nobelstraat, echt een hele kleine winkel, die mijn vader destijds was gestart onder de naam ‘Superdiscount’. Toen we nog groter wilden, hebben we in gesprekken met de gemeente aangegeven dat we naar buiten de vesting wilden. Probleem was alleen dat er hier toen niet gebouwd mocht worden. Mijn vader opperde toen spontaan dus het idee om dan ondergronds te bouwen. Dat plan is vervolgens verder uitgewerkt. De bedoeling was dat we onder de naam Konmar de nieuwe supermarkt zouden openen, maar dat concern viel om toen we al aan het graven waren. Het gevolg was dat we zelf voor alle kosten van het bouwen kwamen te staan en dat was inmiddels een gigantisch bedrag geworden. Mijn vader heeft toen alles op alles gezet om het financieel toch rond te krijgen en dat lukte. Gelukkig is het vanaf dag één een succes gebleken en draaien we nog steeds hartstikke goed. Bovendien voelde het concept van de Jumbo als een warme deken en dat is nog steeds zo.’

Zeven zekerheden
De supermarkt werkt naar de welbekende ‘7 Zekerheden’. Deze bestaan onder andere uit: ‘Euro’s goedkoper’, ‘Service met een glimlach’ en ‘Uw wensen staan centraal’. Door zich aan deze spelregels te houden, wil Jumbo zich van andere supermarkten onderscheiden. Elk jaar is er een klantenonderzoek en de opmerkingen  en tips van klanten die daar uitkomen, probeert Jumbo op te lossen of toe te passen. Jumbo traint de werknemers dan ook in het kennen van de klant. Volgens Hans weet Jumbo wat de klanten willen en hoe zij behandeld willen worden. De supermarkt wil de klanten ook graag iets extra’s geven: ‘Het zijn niet per se onze win- en spaaracties die hiervoor zorgen. Het zijn meer de dingen die wij voor de klant zelf doen. Denk aan het meelopen als een klant iets niet kan vinden, artikelen terugnemen als de klant niet tevreden is, naar de auto meelopen met zware boodschappen. Wij proberen echt mee te denken met de klant.’

Veranderingen
Aan de service naar de klanten toe is in de loop der jaren nog steeds niks veranderd. Maar veranderingen in de winkel zijn er na de verbouwing volop. Hans: ‘We hebben ook weer nieuwe dingen in het assortiment erbij, zoals van Schmidt Zeevis en de kant en klaar maaltijden die we hier in de winkel zelf klaarmaken. Super lekker en bovendien heel gezond. Ook zitten hier heerlijke vegetarisch gerechten bij. Verder is alles anders opgesteld, waardoor de winkel er veel ruimer uitziet. Alles staat nu op de juiste plek en we hebben er  geen rare hoeken er meer in zitten. Je komt nu binnen op het versplein - echt een eyecatcher - waar alle verse producten bij elkaar staan. De bedoeling was dat je er in een blik overheen kan kijken en dat is goed gelukt. En na het versplein kun je afslaan naar de paden die net zo ruim zijn als voorheen. Ook hebben we nu een actiestraat en een heel uitgebreide wijnafdeling en zelfs een slijterij. Alles is nu dus echt compleet. Daarbij is ook de bloemenafdeling – die dankzij mijn vrouw Ellen tot de top van Brielle behoort – helemaal veranderd. Het is nog mooier en handiger neergezet dan het al was. Er is nu één grote toonbank en de meiden die er werken hoeven zich dus niet meer steeds om te draaien als ze bloemen moeten binden. Alles zit nu op één lijn en ze kijken altijd naar de klant. Het assortiment is enorm groot en ook maken we hier bruidsboeketten en rouwboeketten. In de winkel is tevens alle verlichting aanpast. Alles is nu LED verlichting. Verder zijn we nu ook begonnen met thuis bezorgen. Hier hebben we zelf een vrachtwagen voor aangeschaft. Zeker in deze tijden worden mensen daar best gelukkig van dat we die service nu ook aanbieden.’

Zelfscannen is de toekomst
Bij de Jumbo waren al drie zelfscankassa’s in gebruik. Dat is na de verbouwing uitgebreid naar zes. ‘Vroeger moest je erlangs lopen en nu is het echt een plein geworden’, vertelt Hans. ‘We hebben hier bewust voor gekozen omdat zelfscannen toch wel de toekomst is. Mensen kunnen hier zelf alles langs de scan halen of de handterminal hier inleveren. Daarbij hebben we uiteraard ook nog drie gewone kassa’s waar de boodschappen gewoon op de band gelegd kunnen worden. Ik denk dat de verdeling nu wel zo’n 50/50 is. Mensen moeten hier ook heel erg aan wennen. Maar we hebben hier constant twee man personeel bij staan die met de klanten meekijken. Het was voor ons ook aftasten, want ja, hoe gaan de mensen hier mee om. We doen wel steekproeven, maar verder moeten we toch uitgaan van de eerlijkheid van de mensen. Maar het is echt de toekomst en servicegericht, want het gaat natuurlijk super snel.’

Verzin een nieuwe bijnaam
Als de nieuwe Thoelaverweg klaar is, ziet alles er niet alleen heel anders uit, het aanrijden naar de Jumbo gaat voortaan ook anders. ‘De weg vanaf de rotonde loopt dan helemaal door tot aan de achterste parkeerplaats’, legt Hans uit. ‘Dit wordt ook een voorrangsweg, dus je hoeft niet meer te wachten om af te slaan. Vanuit de binnenstad heeft het verkeer dan geen voorrang meer. De hoofdweg loopt naar de achterste parkeerplaats met een afslag naar de parkeerplaats van de Jumbo. De verwachting is dat het half april klaar is. Vaak krijgt een dergelijke nieuwe straat een bijnaam en daar zijn we erg benieuwd naar. Mensen die hier een leuk idee voor hebben, kunnen dat doorsturen via een berichtje op onze Facebookpagina. Hier zijn ook leuke prijzen mee te winnen: de eerste prijs is namelijk een minuut gratis winkelen, de tweede en derde prijs zijn een boodschappenpakketten. Verder wil ik nog heel graag onze klanten bedanken, die ondanks dat onze winkel wat lastig te bereiken was de laatste tijd, ons toch trouw zijn gebleven. Daar zijn we echt heel erg blij mee!’

Jumbo Brielle
Thoelaverweg 1
3231 KD Brielle
0181 414338
www.jumbo.com/winkel/jumbobrielle-thoelaverweg

Afbeelding
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant